September 17, 2017

Salam Takziah Buat Mangsa Kebakaran




Assalamualaikum & Hi






Berita mengejutkan buat seluruh rakyat Malaysia apabila berita kebakaran yang merebak dengan cepat serta mengorbankan lebih 20 pelajar dan ustaz tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah dekat Keramat pada 14 September 2017 yang baru saja berlaku baru baru ini tersebar dengan meluas.. Allah.. Berita ini saya baca ketika buka wasssap group dan kebetulan masa tu saya baru saja sampai dari kampung di Kelantan dengan selamatnya.. Tak sangka di tempat lain ada berita sedih sedang berlaku.. 

Buka facebook plak penuh dengan berita berita ini.. bukak page online tengok interview budak2 yang terselamat.. tengok interview ustaz2 mereka.. dah terbayang kesedihan dan keperitan mereka ketika cuba menyelamatkan diri.. ada sorang pelajar tu lepas berjaya menyelamatkan diri naik plak ke tingkat atas balik sebab nak selamatkan bayi dan kawan kawan yang lain.. sedih dan pilu kalau lah kita yang berada di tempat mereka.. tak sanggup rasanya Allah..

Dengan satu pintu masuk dan keluar serta tingkap dipagari dengan grill kekal menyukarkan lagi mereka untuk menyelamatkan diri.. Kesian dekat pelajar yang terpaksa mematahkan grill tingkap untuk keluar dan keluar menggunakan salur paip.. ada yang terjatuh ketika terjun dari tingkat atas dan melecur.. ada yang kritikal dan cedera.. sangat lah menakutkan dan mengerikan bila teringat balik situasi mereka itu.. 

Yang berjaya satu hal yang masih terperangkap plak memang dah tak dapat nak diselamatkan.. mereka terpaksa meraung kesakitan.. ada satu video tu menunjukkan bilik mereka terbakar sambil kedengaran mereka meminta tolong.. Allah.. sungguh kejam perbuatan khianat manusia.. Oleh kerana ejekan dan kata kata tidak sedap didengar sanggup mereka membakar pusat tahfiz tu tempat di mana mereka sedang nyenyak tidur.. Sungguh kejam.. 

Berita penangkapan 7 orang yang menjadi dalang dan punca kebakaran tahfiz tersebut sangatlah mengejutkan.. Mereka semua masih lagi muda dan mentah tetapi sungguh berani untuk mengambil tindakan membunuh orang lain sekaligus meragut hampir kesemua nyawa di atas..

Manusia apekah ini yang tiada hati perut.. sanggup melakukan pembunuhan yang kejam.. Pengaruh dadah sangat lah merbahaya kawan kawan.. Nasihat saya kepada ibu bapa di luar sana, silalah pantau aktiviti harian anak anak.. kemana mereka petang petang.. dengan siapa mereka berkawan, apekah aktiviti diorang lakukan dan kalau boleh larang lah anak anak keluar waktu malam.. jenayah berlaku kerap pada waktu malam ketika orang sedang tidur.. masa masa inilah mereka mereka yang tidak bertanggungjawab cuba melakukan aktiviti di luar batas kemanusiaan.. 

Tidak meletakkan seluruh kesalahan kepada ibu bapa malah banyak lagi faktor yang boleh mempengaruhi anak anak tetapi bukankah tugas utama ibu bapa adalah untuk memantau dan menjaga anak anak? ketika kecil lah masanya untuk kita melentur buluh dan mendidik mereka supaya menjadi orang yang berguna bukan menunggu besar baru nak mengajar.. usia yang muda macam macam boleh berlaku.. tidak lagi dikira masalah buli membuli, masalah mendera dan sebagainya.. mahukah anak anak kita terjebak dengan masalah begini?? fikir fikirkanlah..

Buat anak anak.. janganlah terlalu asyik dan leka dengan kawan kawan.. bijaklah memilih kawan yang baik.. Jangan mengikut perasaan amarah dan jangan berani mencuba perkara baru yang anda rasa boleh mempengaruhi anda.. jangan ikut perangai jahat anda dan beringat segala yang anda lakukan akan ada kesannya sama ada baik atau buruk..

Peristiwa ini biarlah dijadikan pengajaran.. jangan menunding jari sahaja menunjuk kesalahan tetapi cubalah mencari penyelesaian agar tidak terulang perkara yang sama.. Salam takziah dari saya buat keluarga mangsa.. Semoga roh mereka tenang di sana.. Sesungguhnya Allah amat menyayangi orang orang yang beriman dan percaya kepada Nya.. 



Al Fatihah..








No comments:

Post a Comment

Anything to say??
Thanks for dropping by ♥