May 29, 2011

Jom Belajar Bahasa Korea



Assalamualaikum & Hi



Daehan Minguk Manse!!



Cuti kan?? kan kan..

Boring takde wt pape.. meh kita blajar serba sedikit bahasa Korea.. Amboi, sentap hati mak nak yang tahu saya main goreng jer translation ni.. sentap tak sentap kau tahu ker.. heheh.. yang saya list ni hanya perkataan yang saya biasa dengar jer dalam drama atau lagu lagu terkini.. nak dapatkan drama dan lagu lagu terkini?? sila google sendiri.. *mencik tau.. haha.. Maaf kalau bahasa ibunda pun xbtol tapi nak blajar bahasa lain.. Sekurang kurangnya boleh learn something new kan.. mihmihmih..

Okeh jom tengok words ni.. mungkin sebutan lain ejaan lain tapi perkataan ni saya terjemahkan sendiri.. Sorry for any mistakes.. Mianheyo..



Kamsahamida/Gumawo = Terima Kasih
Annyeong = Apa Khabar
Sarangheyo = Saya cinta kamu
Sarang = Cinta
Bogoshipta/bogoshipoyo = Saya rindu kamu


de/ye = Baiklah
We?? = Kenapa??
Obso = Tiada
Ani /aniya= Tidak
na = saya
Shiro = Tak nak


Kajuk = Keluarga
Namja = Lelaki
Yoja = Perempuan
Nuna = Kakak
Oppa = Abang
Ederi = Anak anak
Ajumma = Makcik
Adoshi = Pakcik
Samchun = Pak cik Saudara
Halmuni = Nenek
Harabuji = Datuk
Omma = Mak
Appa = Ayah


Hengbok = Bahagia
Tapun = Jahat
Saram = orang/kamu
Natu = Saya pun
Kidari = Tunggu
Biwo = Benci
Hana, dul, set = 1,2,3
Kajima = Jangan pergi
Yeppo = Cantik
Domu yeppo = Sangat cantik
Bori = Rambut
Bashitta = Sedap
Gumyong = Dinasour
Tegowoyo = Panas
Daebak = Terbaik
Uki = Kelakar
Yogi = Di sini
Caba = Pegang
Palli = Cepat
Chemisso = Seronok/menarik
Manderoso = Buat
Andwae = Jangan
Himderoso = Susah
Uri = Kami/kita
Appo = Sakit
Kiorun = Kahwin
Himneseyo = Berusaha


Daehan Minguk = Republic of Korea
Manse = Horey
Hangbok = Baju Traditional Korea




Apa yang saya mengarut ni.. haha.. semoga saya tak kene bar lepas kuar entry ni.. haha.. Saya pernah baca satu artikel mengatakan semakin banyak kita belajar bahasa lain, semakin susah nak dapat penyakit yang mudah lupa tu.. ada dengar tak?? huhu.. Jadi belajar lah sebelum anda terlupa sesuatu perkara.. heheh.. Bagi saya perkataan Korea lagi senang untuk diingati berbanding bahasa Jepun sebab selalu tengok dan dengar cara diorang bercakap terutama dekat realiti show atau drama drama korea.. Belajar bahasa diorang k jangan nak tengok pelakon cantik cantik hensem hensem je.. t g korea boleh la paham sikit sikit ape diorang cakap.. kikiki..



Snail Couple


Nak tahu banyak lagi?? Silalah rujuk pakar pakar bahasa dalam kelas bahasa Korea anda.. kehkehkeh.. Nak senang study lagu atau drama diorang.. konfem bleh tangkap maksud yang diorang sebut tu.. 

Okeh.. Chaiyok chaiyok!!




Yeorobun.. FIGHTING!!






2 comments:

Unknown said...

annyeong haseyo unnie ! wow, baguslah entry ini .. boley lah blaja sama2 kan ? huhu :)

Noorsha Muhamad said...

annyeong!!hehe..aah..da boring sgt ni..tq sudi baca..hehe..aja2 fighting!!

Post a Comment

Anything to say??
Thanks for dropping by ♥